top of page

CESTA  WHYTE

Svoboda znamená to, že můžeš dělat cokoliv, kdykoliv se ti zachce. Pro nás Whyte to znamená, navrhnout takové kolo, na kterém můžete vyrazil, kdykoliv dostanete chuť, bez ohledu na počasí.

Největším přínosem je to, že vyvíjíme a testujeme naše kola přímo v domovské Británii, v podmínkách, kde prší a je bláto až 200 dnů v roce, a tak je čistíme a myjeme vodou po každé vyjížďce. V podmínkách, ve kterých nakonec jezdíte i vy. Proto jsou naše kuličková ložiska ukrytá pod anodizovanými krytkami s vlastním logem, odolnější než tomu je u jiných kol. Vysokozátěžová ložiska s krátkou dráhou rotace, ale nejsou chráněna jen závitovými krytkami. Hledáním té správně vazelíny, které krycí vrstva prodlouží jejich životnost, jsme strávili několik let. Věříme jim tak, že na ně dáváme doživotní záruku, a pokud se Vám podaří i přesto je zničit, pošleme Vám nové jako odměnu za Vaši vášeň, jezdit za mokra a v blátě.

Proto jsme také vyvinuli náš unikátní systém voděodolného uchycení sedlovky v rámu a utěsnili tak místo, kde na ostatních kolech vniká nejvíce vody. Vstupní krytky vnitřního vedení kabeláže jsme pečlivě utěsnili, aby se kolem nich nedostávala voda do rámu, a naše jedinečná BBX a DOX řešení dělají z noční můry servisů, výměny kabelů nebo přidání teleskopické sedlovky, bleskovově rychlou operaci. Dolní rámovou trubku našich kol do terénu jsme osadili závitovými úchyty pro blatníček Crud Catcher, co udrží Vaši tvář čistou.  Úplnou svobodu Vám dáváme i tím, že všechny naše crossové a gravel rámy mají přípravu pro teleskopickou sedlovku, stejně jako úchyty pro blatníky a nosiče. Chceme, aby kolo na kterém sportujete a cestujete, Vám dovolilo vyrazit za víkendovým dobrodružstvím.

   

Jednoduše řečeno,  velmi tvrdě pracujeme na tom, aby jsme Vám zjednodušili život. Protože víme, že na detailech záleží. Taky jsme stáli ve tmě, na krajnici zledovatělé silnice  a zkoušeli opravit roztržený plášť. Byli jsme frustrovaní, když jsme nemohli zavést bovdeny do rámu, nebo jsme nestihli vyjížďku roku, díky součástce, která se nedala vyměnit včas. Hledání řešení takovýchto problémů cyklistického života pro nás není otrava, je to jedna z nejskvělejších věcí, kterou můžeme dělat.   

WHYTE  RACING
 

Nic vás neposouvá kupředu jako závody, a nic nezvyšuje vaši chuť být nejlepší, než když můžete dostávat sami sebe a svá kola na limit. Náš Whyte team dosáhl mnoha vítězství a pódiových umístění, od šíleného 38km dlouhého Megavalanche enduro závodu na ledovci, po národní XC šampionáty nebo ultra vytrvalostní závody.

V osobnostech našeho vývojového týmu spojujeme zkušenosti ze světového poháru ve sjezdu, Enduro EWS série, elitních silničních závodů, ale i například závodů formule 1 a mistrovství světa v plachtění. Máme závodění v krvi a to poskytuje neocenitelnou zpětnou vazbu našim inženýrům. Jinými slovy, naše Orange crew neřádí jen na tratích závodů, ale jsou pro nás fantastickou výzkumnou a vývojovou laboratoří, která neustále hledá cestu, jak být rychlejší a my jejich informace převádíme do sériových kol. Máme stále na mysli, že i kola na top závody nemohou být prostě jen rychlá, ale musí být především také zábavná. Proto jsme byli jedna z prvních značek na trhu, která začala používat výhody prodloužené trailové geometrie na naše XC závodní kola. Naši závodníci tak mohou, jakmile se přehoupnou přes vrchol stoupání, začít navyšovat svůj náskok právě ve sjezdu. Proto také naše enduro biky byly vždy na špici, pokud jde o vývoj geometrií a osazení díly, které je "nutí" zrychlovat. Když na závodech potkáte naše týmové jezdce vidíte, jak si je užívají, skvěle se baví, a neuslyšíte větu “to kolo jsem dostal od sponzora”.    

 

Děláme kola, která jsou stvořena pro jízdu, a chtějí jezdit víc a víc bez ohledu na špatné počasí a Vaši únavu. Odolná ložiska budou vždy připravena se znovu roztočit, kdykoliv chcete ulovit další skalp na Stravě nebo vyrazit na své oblíbené traily a silnice maximální rychlostí jakou to bude jen možné. Všichni to známe, jakkoliv jedete rychle, jet ještě rychleji je přece skvělá zábava.   

WHYTE  GEOMETRIE

Hodnocení jako je 10 z 10 nebo 5 z 5 hvězdiček, které dostáváme v recenzích, jsou tvořena jinými čísly našeho vývoje. Čísly definujícími Whyte geometrii a následně jízdní charakter kola. Ať už v Alpách krotíte G-170 z naší vítězné enduro série, základní řadu trailových hardtailů 600 nebo naše silniční kola, každý Whyte navrhujeme tak, aby společně s jezdcem vznikla jedinečná chemie, pocit jistoty, který mu umožňuje jet rychleji, komfortněji a dále.

Dosáhli jsme toho posunutím předního kola více před jezdce díky položenému hlavovému úhlu. Pomůže to samo vystředit jezdce do tzv. neutrální pozice, která je důležitá, když letíte dolů po rozbitém horském trailu nebo řežete ostré zatáčky.  

Prodloužením horní rámové trubky posílíme stabilitu řízení, doplněnou super krátkým, bleskově reagujícím představcem, na všechny Vaše podněty při náhlých změnách směru, nebo když ve smyku driftujete na černé lajně ve sjezdu. Přidejte naše vlastní, pečlivě volená řidítka, a do Vašich rukou dostáváte skvěle vyvážené a hlavně komunikativní řízení.

Samotný pocit z řízení, ale nestačí k vytvoření opravdového benchmarku, oceňovanému a vítězícímu v testech, díky jeho jízdním vlastnostem. Proto jsme ještě posunuli těžiště našich kol nejníže, jak je to jen možné, aby Vás v zatáčkách přirozenou cestou drželo nízko u země a neměli jste tak pocit nejistoty. Ovladatelnost je opravdu důležitá, a tak jsme maximálně zkrátili délku zadní stavby bez ohledu na rozměr kol a zajistili jsme tak hbité a agilní chování na trailu.

Navrhli jsme náš vlastní účinný systém zavěšení zadní stavby a pracujeme s dodavateli odpružených komponentů, aby odpružení pracovalo v symbióze za všech situací, ať už vlétnete do zatáčky, jdete na brzdy nebo se postavíte do pedálů.

Vybavili jsme naše kola teleskopickou sedlovkou, která Vám umožní ještě více snížit těžiště a zvýšit pohyblivost nad kolem, předním pláštěm se zvýšeným gripem a rychlým zadním pláštěm, aby jsme tak přidali ještě více jistoty a živosti do ovládání.  

 

V roce 2018 jsme posunuli naši geometrii a výběr komponentů zase krok dále. Držíme se tak na špici současného vývojového trendu horských kol. Naše kola nikdy neustrnou ve vývoji a je na ostatních, aby nás doháněli.

GEOMETRIE

MATERIÁLY

 

Ať už používáme lehké a odolné karbonové vlákna na hlavní rámový trojúhelník našeho T-130C, karbonové vidlice našich silničních kol nebo hydrofomingované hliníkové trubky, naši vývojáři vždy vybírají ten nejlepší materiál na každou část rámu vyžadující buď absolutní tuhost nebo elastickou pružnost. Nebereme trubky, karbonové vlákna a pryskyřici někde z katalogu, my spolupracujeme s těmi nejlepšími z nejlepších na stavbu rámů, aby jsme z našich rámů dostali přesně ty jízdní vlastnosti, které požadujeme.

ALUMINIUM

Stále se nic nevyrovná hliníku, co se týče poměru jeho ceny a technických parametrů, pokud hledáte materiál na stavbu opravdu dobrého kola.  Naše sada trubek ze slitiny 6061 je na zakázku tvarována vysokým tlakem a horkým olejem. Více než desetiletou zkušenost s tímto materiálem jsme zúročili v subtilní zadní stavbě s proměnlivou vnitřní tloušťkou stěn trubek u našich trailových hardtailů.  Znamená to, že pokud ostatní značky bezostyšně kopírují naši geometrii, stále se nepřiblíží naším jízdním vlastnostem.

KARBON  

Karbonový hlavní rámový trojúhelník je vytvořen z monokokových základních částí spojených mnohavrstvou, jednosměrnou pleteninou,  slepených specificky připravenou pryskyřicí. Vše co vyvineme, nekompromisně sami testujeme v Británii, abychom rámy nakonec uvedli do života v těch nejlepších továrnách na karbon na světě.  Vlajkové lodě G-170C, S-150C a T-130C Works vybavujeme karbonovými ráfky, které jim dodávají obdobnou výbušnou směs dynamiky, precizního vedení  a lehké váhy.

SCR  ( S I N G L E  C H A I N R I N G  S P E C I F I C )

 

Často méně znamená více. A právě zjednodušení návrhu Vás dovede k dokonalosti. Neznáme lepší příklad, než je jedno převodník s řazením SRAM a naše SCR rámy. Díky zvětšenému rozsahu kazety máte k dispozici všechny potřebné převody s jedním převodníkem, jednoduše, bez zbytečného řazení. Po mechanické stránce to znamená, ušetřili jste váhu za převodníky, přesmykač, řazení a lanka s bovdeny. Z pohledu funkčnosti jste získali spoustu místa právě v části, kde dochází ke kolizím zadního pláště, bláta, řetězu a přesmykače, s pohybem zadní stavby u sedlové trubky.

Díky naší reputaci a inovacím SRAM pochopil, že víme, jak ten nápad využít a přizval si nás ke spolupráci. Mohli jsme tak maximálně využít jejich myšlenku “jednoduchosti” dříve, než většina značek vůbec pochopila, oč jde. A to se nebavíme o odstranění přesmykače z úchytu na rámu tak, jako se to většinou dělá! (víme o čem mluvíme, taky jsme tak začínali)

 

Koncept SCR kompletně změnil zadní stavbu našich kol a plně tak využil místo, které vzniklo použitím jedno převodníků. Symetrická zadní stavba je mnohem efektivnějším řešením než dnes používané, méně pevné posunutí řetězové vzpěry v oblasti míjení pláště a řetězu. Mohli jsme tak rozšířit i osu odpružení zadní stavby o 20 mm, a získat tak celkově větší tuhost v části, která se podstatnou měrou podílí na přesném vedení kola. Když k tomu přidáte nižší váhu, odolnost proti počasí, zlepšenou životnost a jednodušší, rychlejší řazení, začne Vám být jasné proč jsme i v roce 2018 využili výhod SCR technologie na více kolech, navíc ve spojení s jedinečným 12-nácti rychlostním pohonem SRAM EAGLE.

SCR

 

QUAD  4  ODPRUŽENÍ
 

V době, kdy jsme začali připravovat kola s rozměry 29" a 27.5" (650b) nám začalo být jasné, že potřebujeme úplně nový systém odpružení, odlišný od toho, co jsme doposud používali. Máme bohaté zkušenosti s ježděním a vývojem kol v tak jedinečném prostředí jako je Británii království trailů, a tak odolnost nepřízni počasí, jako dědičný rys našeho Quad-Link systému bez kompromisů v geometrii, byla klíčová. S touto myšlenkou jsme se vrátili zpět k “rýsovacímu prknu” do naší vývojové kanceláře.      

Brzy jsme pochopili, že větší kola a jejich odpružení, společně s kinematikou zadní stavby a geometrií rámu, musí být navrhovány jako celek, kde jakákoliv malá změna má obrovský vliv na  ostatní části. Aby jste dosáhli kompaktní a pevné zadní stavby jedoucí stejně dynamicky jako tomu bylo u  26” kol, musíte udržet vzdálenost od středové osy k plášti minimální, což je obtížné, ale naprosto klíčové u větších kol, jak dnes víme. Dlouho jsme si s tím lámali hlavu a strávili spoustu večerů modelováním, aby se zrodil systém Quad 4, který dnes používáme. Magazín Mountain Biking Australia tenkrát věštil “pionýři nové éry definují 29er celoodpružené biky”. Dnes, díky SCR rámům s odpružením Quad 4, jsme do nové éry vstoupili.

QUAD4

 

BBX / DOX

 

Naše vnitřní vedení kabeláže je na vstupu dokonale utěsněné a nedochází tak ke vniku vody a nečistot do rámu. Unikátní BBX a DOX systémy dělají z noční můry - servisu kabelů s vnitřním vedením nebo přidání ovládání teleskopické sedlovky, bleskově rychlý zásah.

 

INTERGRIP
 

Vývoj jaký zaznamenaly teleskopické sedlovky v posledních letech změnil náš pohled na jízdu. Nikomu z nás se už nechce zápasit s rychloupínákem sedlovky zmrzlými prsty na začátku trailu, aby si snížil sedlo, ale jednoduše stlačit tlačítko nebo páčku a je hotovo. Jakmile jste byli stejného názoru i vy, bylo nám jasné, že časy nemotorných rychloupínáků a objímek jsou spočteny, tak jsme vyvinuli Intergrip, náš vlastní systém uchycení sedlovky určený pro naše celoodpružené kola, nejlepší hardtaily a CX rámy. Nevypadá to jen uhlazeněji, ale bez vyfrézované drážky na sedlové trubce umožňující stažení sedlovky, jsme schopni dodržet menší tolerance rámu a lépe tak odolávat průnik vody za špatného ostrovního počasí.

GETTA  GRIP


Getta Grip byl od začátku vyvíjen s myšlenkou vylepšení uchycení pevné sedlovky v rámu. Tradiční systém uchycení využívá pružnosti rámu při utažením sedlovky a často tak po delší době užívání deformuje rámovou trubku. Patentovaný Getta Grip systém využívá úplně nový přístup vložky vložené do otvoru v rámu, je ideální pro Britské podmínky, protože neposkytuje místo pro průnik bláta a vody. A jelikož nový Getta Grip systém fixuje jen sedlovku a nestahuje rám, potřebujete i méně síly k jeho utažení. Utahovací síla je lépe rozložena a vytváří se tak ideální podmínky pro karbonové sedlovky, což oficiálně potvrdila i firma Easton na všech svých sedlovkách.

BBX/DOX
INTERGRIP
bottom of page